posterkojun_corregit_modcolor

Kojun oshô-san va ser l’últim deixeble de Mestre Kôdô Sawaki (1880-1965) en rebre la ‘Transmissió del Dharma’ (shiho) l’any 1965. Els altres quatre deixebles van ser Shuyu Narita, Kosho Uchiyama, Sodo Yokoyama i Sato Myoshin. Mestre Taisen Deshimaru va ser l’últim monjo ordenat per Kôdô Sawaki.

Nascut l’any 1941 en l’illa Shikoku en el si d’una família pagesa, de molt jove ja li preocupava la injustícia en el món i desitjava esdevenir un polític. Però als tretze anys va llegir els escrits de Mestre Dôgen i va cercar un mestre de l’autèntica transmissió. Als quinze anys coneix a Mestre Kôdô Sawaki que l’ordena monjo l’any 1962. Actualment és l’últim deixeble directe i encara viu de Sawaki.

Posteriorment es forma en diferents temples (Eiheiji, Hokyoji, Daieji i Seisuiji). Als quaranta anys, veient que no podia establir cap relació espiritual tan profunda com amb el seu mestre, es va decidir marxar a viure als boscos de la Muntanya Śakka (de Śâkyamuni) a la prefectura de Mie. Amb l’ajuda d’un amic es construeix un ermitatge envoltat de grans arbres de gardènia i resguarda el seu jardí de bambús de la voracitat de les seves veïnes mones. A l’entrada de la seva ermita Jinko-an (L’Ermita de Tots els Éssers Sensibles) hi posa: “Aquest lloc és pels veritables buscadors de la Via de Buddha. Si zazen no us interessa no hi entreu!”

Jinkoan

kojun_retrat_kesa_bruna

Kojun_samu

kesa_25b_detall_hor

Sesshin

接心

Tocar, ajuntar, reunir la ment o l’esperit és el significat literal de sesshin: viure el dia centrat i fonamentat en el zazen. Aquesta és la pràctica real transmesa fins avui dia des de l’època de l’històric Buddha Śâkyamuni ja fa 2500 anys. Desprendre’s dels hàbits personals, els compromisos socials i les inèrcies mentals. Girar la llum cap a l’interior per viure amb plenitud el món i tots els éssers.

Durant el dia s’alternen les sessions de zazen amb kinhin (caminar en el dojo), una cerimònia al matí (amb recitacions de sûtra o poemes zen de la tradició Sôtô), els àpats formals amb ôryôki (un conjunt de 3 a 5 bols encaixats uns dins els altres), el samu (treball comunitari de neteja, cuina etc.),el bany quotidiá i estones de descans. Totes les accions quotidianes esdevenen el Dharma Buddha, nyohô.

Cada dia Mestre Kojun ôsho-san donarà un teishô (ensenyament sobre el capítol Zazen gi del Shôbôgenzô de Mestre Dôgen). Serà traduït al català. Els àpats i zazen es fan en silenci (sense kusen, ensenyament oral).

kesa_posterior

Ubicació, recepció i allotjament

paisatge_Montsant

La sesshin es farà a l’Equipament Addend (Centre per la recerca, creació

audiovisual i pensament crític) a la Morera del Monstant, c. de l’Obac, 50 (Priorat) al peu de la Serra del Montsant.

Addend

Imprimir

Accés per carretera des de Reus: T-11/N-

420/C-242 fins a Borjes del Camp, seguir per Alforja fins arribar a Cornudella del Montsant. TV-7021 fins a La Morera del Montsant (8,1km).

Accés per carretera des de Lleida: C-12/ C-242 fins la Granadella, seguir a Bellaguarda, Ulldemolins, Albarca, Cornudella del Montsant. TV-7021 fins a La Morera del Montsant (8,1 km).

Transport públic: Barcelona/Reus (www.autocarsplana.com) fins a Cornudella del Montsant. Reus – Morera del Montsant a les 19h (Autocars Plana). Gomis Taxi (a Cornudella del Montsant): Tel. 690089281 (vehicle de 8 places i val entre 11-15€ pel trajecte).

Recepció: A partir de les 16h fins a les 18h del dia 18 d’octubre. Si arribeu més tard, ens heu de comunicar la hora aproximada. No és possible arribar més tard de les 22h. La participació parcial a la sesshin no és possible. Hi haurà una introducció a la pràctica pels participants que no han fet mai zazen a les 18.30 h. Es recomana assistir-hi!

Allotjament: Habitacions de 4 places (lliteres grans estil japonès), llençols i mantes disponibles. Homes i dones separats. WC’s i dutxes comunitàries. No és possible portar animals.

Què cal portar?

Dharma Buddha, nyohô, significa practicar segons l’ensenyament del Buddha, i això, també s’aplica respecte les tres condicions materials de la nostra existència: vestimenta (kesa), alimentar-se (ôryôki) i habitar (sodo). Això ens porta a considerar la utilització correcta, segons la transmissió autèntica, del material (pobre i rebutjat), del color (trencat i no-pur) i de la quantitat o mesures (just el necessari).

zafu i fusta

Zafu i zabuton: El coixí per seure (zafu) és summament important. La primera ofrena que va rebre l’històric Buddha Śâkyamuni al dirigir-se sota l’Arbre de Bodhi va ésser l’herba kuśa, considerada sagrada en la cultura índia. Amb aquesta herba va fer un coixí per fer zazen. Nosaltres utilitzem el cotó de l’arbre Coccothrinax miraguama anomenat miraguano, o el kapok asiàtic de l’abre Ceiba pentandra. Les dimensions estàndard del zafu són: 36 cm de diàmetre i l’altura mitjana és d’uns 15 cm, encara que cadascú l’ha d’adaptar a les característiques del seu cos. El color de la funda del zafu és negre o de colors foscos (no s’admeten altres colors). El zabuton és un coixí negre quadrat i prim d’uns 80 cm de costat. Serveix per protegir els genolls durant zazen i marca al mateix temps l’espai necessari per cada practicant.

Tant el zafu i zabuton, si no en teniu, els podeu fer vosaltres mateixos (instruccions a Google), comprar-los a https://tierrazen.com/es o en el lloc de la sesshin. Hi haurà alguns zafu-s disponibles en el lloc de la sesshin (però l’heu de demanar quan us inscriviu!).

Vestimenta: Per zazen, roba ampla (amb mànigues curtes o llargues que cobreixin les espatlles i pantalons llargs) de color negre o fosc (no es porten mitjons!). Els ordenats kimono o kolomo, rakusu, kesa i zagu. Per samu: Qualsevol roba adient per fer feines i una tovalloleta prou gran i blanca per cobrir el cap (i que serveix al mateix temps per ensabonar-se a la dutxa).

Bols (ôryôki): En el capítol Hatsu-u del Shôbôgenzô Mestre Dôgen diu: “La gent que no practica en la cambra sagrada dels ancestres diu: el bol de Buddha només és un bol per menjar fet de pedra, fang o ferro.” Practicar aquest acte meravellós d’alimentar-nos per practicar Dharma Buddha durant la sesshin s’anomena gyohatsu, “practicar els bols”. I ôryôki (el conjunt de bols) significa literalment “la quantitat justa”.

oryoki_monjo_detall

Porteu un bol (o tres bols encaixats) preferentment de fusta, una cullera, un drap (colors foscos) d’uns 40cmx40cm per embolicar-lo i un altre de blanc d’uns 20cmx20cm per eixugar.

Cost de participació i fuse d’agraïment per l’ensenyament de Mestre Kojun

El cost de participació és de 125 € per cobrir el lloguer del lloc, aliments, viatges de Kojun ôsho-san i altres necessitats (traductor, encens etc.) Amb la formalització de la inscripció heu de fer un avançament de 60 € i el pagament de 1€ (quota anual com associat) a la cta. bancària de l’Associació Soto Zen de Catalunya IBAN: ES48 2100 0702 0201 0079 3881 (Important: poseu el vostre nom complet en la transferència!). Podeu anul·lar la vostra inscripció amb dret de retorn de l’avançament total fins al dia 15 de setembre. Si s’anul·la posteriorment només seran retornables 30€.

El termini d’inscripció és fins el dia 10 d’octubre. Les places són limitades i si us decidiu posteriorment, us haureu de posar en contacte amb els organitzadors: kannonprajna@gmail.com (+34 636549636).

Durant la sesshin podreu fer un fuse (donació) voluntària, i cadascú segons les seves possibilitats per l’ensenyament de Mestre Kojun. Hem fet una previsió ajustada del pressupost . L’únic objectiu de l’ASZC és possibilitar l’arrelament de l’autèntica pràctica del zen al nostre país i la vinguda de Kojun ôsho-san a Catalunya és una ocasió única per conèixer de primera mà l’ensenyament i la pràctica tal com la va ensenyar el seu mestre Kôdô Sawaki. Eternament agraïts a Mestre Taisen Deshimaru d’haver establert aquests lligams preciosos amb la gran família dhàrmica de Kôdô Sawaki i el Dharma Buddha de Dôgen Zenji.

54 lotus3

kesa_sangha_europea_2

Anuncis